Dit weekend is alweer het laatste optreden van Cal Crutchlow als racer in de MotoGP klasse. De Brit werd na de zomerstop als vervanger van de geblesseerde Franco Morbidelli naar het Petronas Yamaha SRT team gehaald voor twee raceweekenden op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Toen daar de chaos van het vertrek van Maverick Viñales bijkwam schoof de testcoureur van Yamaha op naar het fabrieksteam naast WK leider Fabio Quartararó en kreeg landgenoot Jake Dixon de kans om op de YZR-M1 uit 2019 van Petronas Yamaha SRT te rijden. De voornaamste reden dat Crutchlow aan het einde van 2020 besloot om niet meer als full-time MotoGP coureur in actie te komen was om meer tijd te spenderen met zijn gezin. Zijn dochter Willow is inmiddels vijf en gaat naar school. Ineens moest Crutchlow zich dus weer transformeren van testrijder naar racer, iets waar hij het naar eigen zeggen nog wel behoorlijk lastig mee had. Wel was hij stellig en liet hij Yamaha tijdelijk weten dat hij niet het hele seizoen af zal maken. In combinatie met het nodige testwerk om de 2022 Yamaha YZR-M1 klaar te maken zou hij zelfs nog drukker zijn dan de vaste MotoGP coureurs; dat zou natuurlijk niet de bedoeling zijn. Vanaf komend raceweekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli zal Franco Morbidelli zijn debuut maken voor het fabrieksteam van Yamaha naast zijn voormalig teamgenoot Fabio Quartararó. Andrea Dovizioso keert dan weer terug als full-time MotoGP coureur en wordt de teamgenoot van Valentino Rossi bij het Petronas Yamaha SRT team. De 35-jarige Italiaan rijdt ook in 2022 voor het team dat dan een andere naam gaat krijgen.
Dat Crutchlow niet voor spek en bonen meerijdt liet hij vrijdagmiddag op Motorland Aragón zien. In de tweede vrije training reed hij een 1’47.897 wat goed was voor de derde tijd achter goede vriend Jack Miller en Aleix Espargaró. Een indrukwekkende prestatie van de 35-jarige Engelsman die nog maar even bewees hoe snel hij nog is. Toch gaf hij aan dat dat voor hem niet het belangrijkste is. In zijn huidige functie als Yamaha testrijder wil hij zo goed mogelijke feedback geven aan de technici, iets dat volgens hem het beste kan als je zo hard mogelijk rondgaat.
# 35 Cal Crutchlow – P3 – 1.47,897
“Na het rijden van de eerste sector was ik niet meer verrast dat het een goede rondetijd zou worden. Ik was voorzichtig in bocht 2 vanwege de koude rechterzijde van de voorband maar daarna wist ik wel dat het goed zou komen. Ik heb het hele jaar nog niet een ronde zoals deze gereden, het was fijn om dat weer eens te doen en ook weer een beetje bovenaan de tijdlijst te staan. Op zich maakt die positie me nog niet zoveel uit, maar het ging me meer om de informatie die ik hiermee kon geven en hoe ik me voelde in een ronde zoals deze. We weten dat bijvoorbeeld Fabio [Quartararó] geweldige rondetijden kan rijden en morgen zal het minstens een 1’47.0 worden. Maar het was mooi om weer eens echt snel te gaan en de machine te pushen tot mijn limiet. Het was een mooie dag vandaag maar ik weet ook dat ik morgenvroeg zomaar weer op de vijftiende plaats kan staan. Ik heb het geluk dat ik niet zoveel naar de positie hoef te kijken, het gaat vooral om testen. We hebben vandaag ook een aantal dingen getest die de andere Yamaha coureurs nog niet hebben geprobeerd. In het verleden was ik constant bezorgd om mijn positie en zat ik in mijn hoofd steeds te denken wat ik moest doen om mijn naaste concurrenten te verslaan. Ik ben natuurlijk een competitief persoon maar nu heb ik een andere functie en maak ik me daar niet meer zo druk om.”
Tijden FP2:
Pos | Rider | Team | Fastest lap |
1 | Jack MILLER | Ducati Lenovo Team | 1’47.613 |
2 | Aleix ESPARGARO | Aprilia Racing Team Gresini | 1’47.886 |
3 | Cal CRUTCHLOW | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1’47.897 |
4 | Johann ZARCO | Pramac Racing | 1’47.988 |
5 | Jorge MARTIN | Pramac Racing | 1’48.023 |
6 | Francesco BAGNAIA | Ducati Lenovo Team | 1’48.032 |
7 | Fabio QUARTARARO | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1’48.034 |
8 | Takaaki NAKAGAMI | LCR Honda IDEMITSU | 1’48.057 |
9 | Enea BASTIANINI | Avintia Esponsorama | 1’48.086 |
10 | Pol ESPARGARO | Repsol Honda Team | 1’48.166 |
11 | Alex RINS | Team SUZUKI ECSTAR | 1’48.267 |
12 | Brad BINDER | Red Bull KTM Factory Racing | 1’48.278 |
13 | Alex MARQUEZ | LCR Honda CASTROL | 1’48.314 |
14 | Danilo PETRUCCI | Tech 3 KTM Factory Racing | 1’48.351 |
15 | Luca MARINI | SKY VR46 Avintia | 1’48.456 |
16 | Iker LECUONA | Tech 3 KTM Factory Racing | 1’48.526 |
17 | Miguel OLIVEIRA | Red Bull KTM Factory Racing | 1’48.623 |
18 | Valentino ROSSI | Petronas Yamaha SRT | 1’48.649 |
19 | Maverick VIÑALES | Aprilia Racing Team Gresini | 1’48.755 |
20 | Marc MARQUEZ | Repsol Honda Team | 1’48.827 |
21 | Joan MIR | Team SUZUKI ECSTAR | 1’48.886 |
22 | Jake DIXON | Petronas Yamaha SRT | 1’49.987 |
Bron: motogp.com, racesport.nl, yamahamotogp.com