Menu

Over Cal

12030503_10154044375484044_4370890193474530516_o

Cal Crutchlow is sinds 2021 test rijder voor de Yamaha fabriek. Nadat hij in 2020 als actief coureur in het WK afscheid nam, valt hij bij gelegenheid in voor geblesseerde of gestopte Yamaha coureurs.

Crutchlow, geboren op 29 October 1985 in Coventry, Engeland, was  een relatieve laatkomer in het motorracen. In zijn jonge jaren ging zijn aandacht uit naar voetbal, tot hij op 11- jarige leeftijd een flinke knieblessure opliep. Dat was de aanleiding om in de voetstappen te treden van zijn vader, en zijn aandacht te verleggen naar motoren in 1996.

Zijn opmars in de jeugd- categoriën ging snel: drie jaar later werd hij reeds tot kampioen gekroond in de UK Junior Challenge.

Crutchlow stapte over naar de merken Cup races en veroverde in 2001 de titel in de Aprilia RS 125 Challenge. In 2003 werd hij tweede in de Yamaha R6 Cup.

Het jaar erna kwam hij uit in het British Supersport Championship op een Honda. Het begin van een driejarige campagne, die resulteerde in het winnen van de titel in 2006.

Daarmee verdiende Cal een zitje in het British Superbike bij het Rizla Suzuki Team. In zijn debuut seizoen behaalde hij een Pole op Croft en een podium op Brands Hatch, met een uiteindelijke negende plaats in het kampioenschap. In 2008, stapte Cal weer over op Honda bij het HM Plant team, waar zijn resultaten meteen verbeterden. Mede door enkele overwinningen, resulteerde dat in een derde plaats in het kampioenschap.

Het jaar erna promoveerde Cal naar het internationale podium, nadat hij een contract tekende voor het Yamaha fabrieksteam in het wereldkampioenschap Supersport. Met zijn constante snelheid en sterke resultaten behaalde hij meteen de wereldtitel in zijn debuut jaar.

Met die prestatie verdiende hij een promotie naar het World Superbike kampioenschap in 2010. In zijn rookie seizoen behaalde hij drie overwinningen en nog acht podiumplekken, waarmee hij als vijfde in het kampioenschap eindigde dat jaar.

En opnieuw werd Cal beloond; deze keer met een contract bij het Monster Yamaha Tech 3 team in het MotoGP werldkampioenschap. Crutchlow ging meteen aan de slag om zijn rijstijl aan te passen aan deze nieuwe klasse voor hem. In zijn eerste jaar werd hij twaalfde in het kampioenschap, goed voor de titel “Rookie of the Year”.

Met een jaar ervaring op zak werden de resultaten in 2012 nog beter, met regelmatige top-vijf klasseringen en zelfs enkele podiumplekken in de tweede helft van het seizoen.

2013 werd zelfs nog beter: Crutchlow behaalde zijn eerste twee MotoGP pole positions in zijn carière en twee tweede plaatsen, aangevuld met een paar derde plekken. Goed voor een indrukwekkende vijfde plaats in de eindrangschikking, als beste niet – fabrieksrijder.

Crutchlow’s capaciteiten waren niet onopgemerkt gebleven bij het Ducati Team, en de Brit kreeg een contract aangeboden om in 2014 voor de Italiaanse constructeur in het fabrieksteam, samen met Andrea Dovizioso, op de Desmosedici te komen rijden.

Het seizoen verloopt niet zoals Cal dit had verwacht, met letterlijk vallen en opstaan komt hij liefst acht keer niet aan de finish in races. Enkele keren door mechanische problemen, maar ook enkele valpartijen. Hij moet zelfs een Grand Prix overslaan vanwege een gebroken vinger ( Argentinië) . Vanaf de GP op Aragon begint het dan eindelijk te lopen: hij wordt onder natte omstandigheden derde. In de drie daaropvolgende overzeese GP’s komt hij weer niet tot scoren; twee valpartijen, waarvan een op Philip Island, als hij in de voorlaatste ronde, op een tweede plek liggend onderuit gaat. In Sepang heeft hij weer technische problemen. De laatste GP levert dan wel weer een goed resultaat op: hij wordt vijfde in de slot GP op Valencia. Cal heeft tijdens de zomerstop een contract aangeboden gekregen van het LCR team van Lucio Checcinello en zal in 2015 uitkomen op een factory Honda voor het LCR team.

Ook 2015 verloopt met vallen en opstaan.  In de openingsronde in Qatar wordt een zevende plek gepakt. In de tweede race wederom. In de Argentijnse GP pakt hij een mooi podium door Iannone in de laatste bocht te kloppen. Op Jerez grijpt hij net naast het podium. Op LeMans volgt een nulscore door een val. Op Mugello wederom een valpartij en nul punten. Op Catalunya wéér een nulscore omdat Aleix Espargaro in zijn dadendrang om naar voren te komen, Cal van de baan tikt. Op Assen volgt dan eindelijk weer een solide zesde plek in de race. In Duitsland wordt hij zevende. Op Indianapolis volgt een achtste plek. Op Brno gaat hij weer onderuit. In zijn thuis Grand Prix op Silverstone, wordt hij door teamgenoot Jack Miller getorpedeerd als hij onder natte omstandigheden uitzicht heeft op een podiumplek. Op Misano  wordt hij elfde wanneer hij te laat van machine gaat wisselen op een opdrogende baan. In Aragon volgt weer een zevende plaats. Op Motegi wordt hij zesde.  Zo ook op Philip Island. Op Sepang is er dan weer een vijfde plek en in de slot GP op Valencia wordt hij negende. Al met al niet helemaal waar Cal op had gehoopt; een achtste plek in de eindrangschikking voor het wereldkampioenschap valt hem ten deel.

2016 is een seizoen met hoge pieken en diepe dalen,.. In de eerste seizoenshelft scoort Cal slechts 40 punten in het kampioenschap. Het begint met 2 DNF’s in zowel Qatar als in Argentinië. In Amerika finisht hij 16e. In Jerez wordt hij 11e. In Frankrijk volgt er weer een DNF. In Catalunya is er een 6e plaats. In Assen gaat hij onder zeer natte omstandigheden onderuit, als hij iets te veel pusht. In Oostenrijk wordt hij vijftiende na weer opgestapt te zijn na een crash halverwege de wedstrijd. Dan volgt de wedstrijd op Brno, een van Cal’s favoriete circuits. Cal wint hier zijn eerste GP ooit, onder wisselende omstandigheden, een nat begin en dan een opdrogende baan. Een absoluut hoogtepunt voor Cal na een dramatische eerste helft van het seizoen. De GP erna wordt voor thuispubliek verreden op Silverstone. Cal pakt onder zeer natte omstandigheden de pole voor zijn dolenthousiaste landgenoten. In de wedstrijd zit Cal constant in de top vijf en pakt een geweldige 2e plek. Op Misano is er vervolgens een 8e plek. Op Aragon en in Motegi zijn er twee vijfde plaatsen. Dan volgt de Australische GP op Philip Island: hij pakt zijn tweede overwinning op een zeer dominante wijze: eenmaal aan de leiding is er niemand die zijn tempo kan bijbenen. Een mooie overwinning, en deze keer op een droge baan. In de laatste twee wedstrijden volgen er nog twee DNF’s. Cal eindigt het kampioenschap als 7e.

Persoonlijk Profiel:

Carriere :