Menu

Crutchlow pakt 7e plek in TT

30 juni 2019 - Laatste nieuws
Crutchlow pakt 7e plek in TT

Zondagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit voor de MotoGP race op het TT Circuit Assen. Het hoofdprogramma van de Motul TT Assen zou gaan om een race van 26 ronden over het Drentse circuit waar het behoorlijk warm was met een buitentemperatuur van zo’n 27°C en een asfalttemperatuur van zo’n 43°C. Er hing wat bewolking maar dit zou geen rol van betekenis spelen voor de MotoGP race. Wel waaide er een stevige zuidelijke wind op het TT Circuit waardoor de coureurs deze op de Veenslang vol tegen hadden. Volgens de coureurs in de Moto2 en Moto3 klasse was het behoorlijk lastig om hiermee om te gaan. Er gingen 21 coureurs van start in plaats van de gebruikelijk 22 aangezien Jorge Lorenzo er niet bij was. De Spanjaard brak vrijdagochtend in de eerste vrije training twee ruggenwervels als gevolg van een zware crash in de Ruskenhoek. De Repsol Honda coureur moet drie tot vier weken een korset dragen zodat de breuken goed herstellen en zal daardoor komende week ook de Grand Prix van Duitsland op de Sachsenring missen. Zoals altijd speelden de verschillende bandenkeuzes een grote rol van betekenis voor de MotoGP race. Vooral omdat het koeler was dan zaterdag wisten de teams niet zeker welke banden er het meest geschikt zouden zijn voor deze omstandigheden. Er werd dan ook flink heen en weer gerend door monteurs met verschillende soorten banden en pas op het laatste moment hakte een groot deel van de coureurs de knoop door. Het grootste deel van de coureurs liet een hard-compound achterband monteren in combinatie met een medium-compound voorband. Marc Márquez, Alex Rins en Joan Mir hadden een afwijkende keuze met een soft-compound achterband

Alex Rins wist het best te starten en ging als leider de Haarbocht in voor zijn vanaf de vijfde positie zeer goed gestarte Suzuki teamgenoot Joan Mir. Polesitter Fabio Quartararó viel terug naar de derde plaats voor Maverick Viñales en Marc Márquez. Daarachter reden Danilo Petrucci, Andrea Dovizioso, Takaaki Nakagami, Franco Morbidelli en Cal Crutchlow in de top tien. Valentino Rossi wist in de openingsronde nog weinig indruk te maken en reed op de veertiende plaats. Márquez probeerde een aanval in te zetten op Viñales bij het ingaan van de Stekkenwal maar ging wijd waardoor hij zijn positie weer verloor. Rins probeerde een klein gaatje te slaan richting teamgenoot Mir terwijl Quartararó begon aan te dringen bij de jonge Spanjaard. Márquez reed daar een halve seconde achter op de vierde plaats voor Viñales en Ducati coureurs Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci. Viñales pakte de vierde positie vervolgens terug bij het ingaan van de Stekkenwal en verwees Márquez daarmee weer naar de vijfde plaats. Enkele seconden later ging het volledig mis voor Rins. De Spanjaard reed aan kop maar verloor bij het ingaan van De Bult de voorkant van zijn machine. De Suzuki coureur schoof met hoge snelheid de grindbak in waardoor zijn race vroegtijdig ten einde kwam. Dit zorgde ervoor dat Mir de koppositie overnam voor Quartararó waardoor er twee MotoGP rookies aan kop reden. Ter hoogte van Ramshoek maakte Mir echter een foutje waardoor Quartararó de leiding overnam.

Ronde 3
Quartararó reed aan de leiding voor Viñales en Márquez terwijl Mir was teruggevallen naar de vierde positie. De Repsol Honda coureur zag echter dat Quartararó weg probeerde te rijden en ging meteen voorbij aan Viñales.

Ronde 5
Einde race voor Valentino Rossi en Takaaki Nakagami. Het leek erop dat de Italiaan de aanstichter was van het incident aangezien hij naar de Japanner liep om zich te verontschuldigen. Het ging mis bij het insturen voor de Stekkenwal.

Ronde 7
Quartararó bleef aan kop rijden met Márquez hijgend in zijn nek terwijl Viñales toekeek vanaf de derde positie. Andrea Dovizioso, gestart vanaf de elfde plaats, kwam naar de vierde positie en verwees Mir naar de vijfde positie.

Ronde 8
Márquez en Viñales waren verwikkeld in een fel duel voor de tweede plaats. Ter hoogte van Meeuwenmeer kwam de Yamaha coureur naast de baan terecht maar het duel ging onvervalst door.

Ronde 10
Doordat het hard waaide was het volgens de coureurs lastig om weg te rijden. De marge van Quartararó werd dan ook niet groter dan drie ronden en Márquez leek het vooralsnog prima te vinden om op de tweede positie te rijden. De Spanjaard moest goed op zijn banden letten aangezien hij met de soft-compound achterband reed.

Ronde 11
Viñales maakte een foutje in Ossebroeken en verloor daardoor een kleine seconde op Márquez. De Repsol Honda coureur ging vervolgens op de Veenslang de aanval in en passeerde Quartararó waardoor hij de nieuwe leider in de wedstrijd was. De Fransman had veel last van onstabiliteit en verloor daardoor veel snelheid.

Ronde 12
Márquez ging bij het aanremmen voor de Haarbocht de fout in en verloor kostbare tijd. Quartararó kon daardoor de leiding weer overnemen terwijl Viñales de aansluiting weer in handen had. De Petronas Yamaha SRT coureur kreeg op de Veenslang echter opnieuw te maken met een hobbelende YZR-M1 waardoor hij veel snelheid verloor ten opzichte van de concurrentie.

Ronde 13
Terwijl Quartararó aan de leiding bleef rijden en Márquez daar kort achter zat, was Viñales aan het zoeken naar een plaats op het TT Circuit Assen waar hij voorbij kon gaan aan zijn landgenoot. Bij het ingaan van Hoge Heide liet de Monster Energy Yamaha coureur even zijn voorwiel zien maar besloot van een inhaalactie af te zien. Even later deed Viñales het dan toch bij het ingaan van de Geert Timmer chicane. Door middel van een scherpe maar keurige inhaalactie nam de Spanjaard de tweede positie over van Márquez.

Ronde 15
Viñales nam geen genoegen met de tweede plaats en zat te jagen op Quartararó. De Fransman had opnieuw op meerdere plekken op het circuit last van een hevig schuddende machine waardoor hij veel snelheid verloor. Viñales kon vooralsnog geen doorgang vinden.

Ronde 16
Bij het uitkomen van de Strubben had Quartararó wederom last van een hevig schuddende machine op de Veenslang. Hierdoor kon Viñales de leiding overnemen terwijl Márquez ternauwernood het achterwiel van de Fransman kon ontwijken. De Repsol Honda coureur moest flink in de remmen en verloor veel momentum. Later viel Márquez aan in de Ramshoek en ging hij door middel van een krappere lijn voorbij aan Quartararó. Ducati coureurs Petrucci en Dovizioso streden drie seconden daarachter voor de vierde positie, daarachter reden Mir, Crutchlow, Morbidelli, Miller en Bagnaia in de top tien.

Ronde 17
Einde race voor Johann Zarco. De Fransman kreeg te maken met een technisch probleem aan zijn KTM RC16 en moest noodgedwongen de pitbox opzoeken.

Ronde 18
Bij het aanremmen voor de Haarbocht maakte Viñales een foutje en schoot hij wijd. Márquez kon hierdoor de koppositie overnemen en de strijd was nu echt losgebarsten. Quartararó leek het beste van zijn banden al te hebben gebruikt aangezien hij veel moeite had met het hoge tempo van de twee Spanjaarden.

Ronde 20
Viñales aan kop met Márquez daar kort achter. Quarataró verloor meer tijd een reed nu ruim een seconde achter het tweetal. Nadat Mir in de openingsfase terugviel kwam de Spanjaard nu sterk terug en wist hij beide fabrieks Ducati’s te passeren waardoor hij de vierde plaats in handen had. Crutchlow was daarachter voorbijgegaan aan Morbidelli voor de zevende plaats.

Ronde 21
Crash voor Karel Abraham. De Tsjech schoof onderuit in de Ossebroeken maar kon de Ducati oppakken en zijn weg vervolgen.

Ronde 22
Langzaam maar zeker wist Viñales een voorsprong op te bouwen richting Márquez. Deze bedroeg nu een halve seconde en het leek erop dat Márquez tevreden was met de tweede plaats. Viñales is geen gevaar voor het kampioenschap en Dovizioso, tweede in het kampioenschap, reed ver achter de Repsol Honda coureur.

Ronde 24
De marge van Viñales richting Márquez bleef zo rond de halve seconde steken waardoor de Yamaha coureur nog geen gas terug kon nemen. Quartararó viel steeds verder terug en reed nu een eenzame race op de derde plaats. Zo’n zeven seconden daarachter vond er een spectaculair gevecht plaats tussen Ducati coureurs Dovizioso en Petrucci waarbij Morbidelli en Mir de twee Italianen nauwlettend in de gaten hielden.

Ronde 25
Een foutje van Mir in de Ossebroeken. Hij ging wijd en kon ternauwernood uit de grindbak blijven, wel kostte hem dat twee plaatsen en viel hij terug naar P8.

Ronde 26
Viñales maakte geen fouten meer en sleepte de overwinning in de wacht. De Spanjaard kwam, toegejuicht door het Nederlandse publiek, als winnaar over de streep en behaalde de eerste zege voor hemzelf en Yamaha sinds Australië 2018. Márquez consolideerde en finishte als tweede. De Repsol Honda was hier zichtbaar blij mee aangezien hij een flinke wheelie maakte over de finishlijn. Quartararó behaalde zijn tweede podiumfinish op rij met een keurige derde plaats. In parc fermé deed de Fransman meteen zijn overall open en was zijn onderarm zichtbaar zeer opgezwollen. Dovizioso won de strijd van zijn teamgenoot en werd vierde, echter was de Italiaan hier totaal niet blij mee en had hij meer verwacht van deze race. Morbidelli kwam in de laatste ronde nog naar de vijfde plaats waardoor landgenoot Petrucci naar de zesde plaats verwezen werd. Daarachter eindigden Crutchlow, Mir, Miller en Iannone in de top tien.

Uitslag race:

Pos. Rider Team Time / Gap
1 Maverick VIÑALES Monster Energy Yamaha MotoGP 40’55.415
2 Marc MARQUEZ Repsol Honda Team 4.854
3 Fabio QUARTARARO Petronas Yamaha SRT 9.738
4 Andrea DOVIZIOSO Ducati Team 14.147
5 Franco MORBIDELLI Petronas Yamaha SRT 14.467
6 Danilo PETRUCCI Ducati Team 14.794
7 Cal CRUTCHLOW LCR Honda CASTROL 18.361
8 Joan MIR Team SUZUKI ECSTAR 24.268
9 Jack MILLER Pramac Racing 26.496
10 Andrea IANNONE Aprilia Racing Team Gresini 26.997
11 Pol ESPARGARO Red Bull KTM Factory Racing 28.732
12 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Team Gresini 34.095
13 Miguel OLIVEIRA Red Bull KTM Tech 3 34.181
14 Francesco BAGNAIA Pramac Racing 34.249
15 Hafizh SYAHRIN Red Bull KTM Tech 3 34.494
16 Tito RABAT Reale Avintia Racing 48.357
17 Karel ABRAHAM Reale Avintia Racing 1 Lap
Not classified:
Johann ZARCO Red Bull KTM Factory Racing 10 Laps
Takaaki NAKAGAMI LCR Honda IDEMITSU 22 Laps
Valentino ROSSI Monster Energy Yamaha MotoGP 22 Laps
Alex RINS Team SUZUKI ECSTAR 24 Laps

Bron: motogp.com, racesport.nl, calcrutchlow35.nl, lcr.mc