Menu

Crutchlow tevreden met plek vijf in Brno

4 augustus 2019 - Laatste nieuws
Crutchlow tevreden met plek vijf in Brno

Zondagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit voor de 21 ronden durende race op het Automotodrom Brno. Echter voorafgaand aan de start was er al veel chaos en paniek te zien in en rondom pit lane. Twintig minuten voor de start begon het op een aantal delen van het circuit flink te regenen en werd de race als zijnde ‘wet race’ verklaard. Dit betekent dat de coureurs op ieder moment gedurende de race de pitstraat mogen opzoeken om daar met de andere machine hun weg te vervolgen. Doordat deze regen niet voorspeld was, was het voor vrijwel iedereen een grote verrassing en kon de stress en paniek van veel gezichten in pit lane af worden gelezen. Vrijwel alle coureurs verlieten hun pitbox op regenbanden maar al gauw werd het duidelijk dat er alleen in de eerste en vierde sector regen was gevallen en het deel daartussen volledig droog was. Het gros kwam daardoor meteen weer binnen voor slicks, echter waren de omstandigheden in de natte delen zeer verraderlijk. Een groot deel van de coureurs, waaronder Valentino Rossi en Johann Zarco, wilde dat de start werd uitgesteld. De Fransman had het over twintig minuten, Race Direction besloot tien minuten voor de start van de race dat deze met slechts vijf minuten werd uitgesteld. Enkele minuten later werd de race verder uitgesteld, moesten alle coureurs terugkeren naar de pitbox en zou er een ‘Quick Start Procedure’ uitgevoerd worden. Dit houdt in dat pit lane slechts 60 seconden open is, de coureurs een Sighting Lap en één warm-up ronde krijgen en de race daarna van start gaat. Door dit uitstel werd de race ook van 21 naar 20 ronden teruggebracht. Er werd flink gesleuteld in de pitboxen en verschillende soorten banden door de teams gemonteerd. Terwijl de Safety Car een aantal ronden reed over het Tsjechische circuit was het duidelijk dat alleen het rechte stuk en de eerste bocht nat waren; de rest van het circuit was nagenoeg droog. Volgens Race Direction duurde het uitstel zo lang vanwege de veiligheid. Er werd gewacht totdat de baan droog genoeg was en iedereen met slicks de baan op kon, de race ging uiteindelijk zo’n 40 minuten later dan gepland van start. Uiteindelijk gingen alle coureurs met een medium-compound voorband van start behalve Marc Márquez en Jack Miller; zij kozen voor de hard-compound. Wat betreft de achterband gingen alle coureurs van start op de soft-compound, behalve Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci en Aleix Espargaró die een medium-compound achterband lieten monteren.

Ronde 1
Marc Márquez startte zeer goed en ging als leider de eerste bocht in voor Ducati coureurs Andrea Dovizioso en Jack Miller. Alex Rins nam de vierde positie in handen voor Johann Zarco en Valentino Rossi. Danilo Petrucci kwam naar de zevende positie voor Cal Crutchlow, Takaaki Nakagami en Fabio Quartararó. Márquez probeerde, zoals hij dit seizoen al vaker liet zien, om meteen een gat te slaan richting de concurrentie. Echter kon met name Dovizioso het tempo van de Spanjaard vooralsnog goed volgen. Al zeer vroeg was het einde race voor Joan Mir en Franco Morbidelli. Het tweetal kwam ten val bij het uitkomen van bocht 4 waarbij het erop leek dat ze elkaar geraakt hadden.

Ronde 2
Márquez hield de leiding vast maar Dovizioso, Miller en Rins kwamen dichterbij. Een seconde daarachter had Pol Espargaró de vijfde positie in handen met Rossi daar kort achter. Een zeer teleurstellende beginfase was het voor Maverick Viñales, de Yamaha coureur viel terug naar de vijftiende positie.

Ronde 4
Het gat van Márquez richting de achtervolging bedroeg een kleine halve seconde maar Rins was de snelste coureur op de baan. De Suzuki coureur rekende af met Miller en ging vervolgens op bezoek bij Dovizioso om te proberen de tweede positie over te nemen. Rins zou uiteraard niets liever willen dan het rechtstreekse duel aangaan met rivaal Márquez, vooral na ‘incident’ en woordenwisseling zaterdagmiddag tijdens en na afloop van de kwalificatie.

Ronde 5
In slechts een paar bochten tijd gingen zowel Rossi als Crutchlow voorbij aan Pol Espargaró waardoor de Italiaan nu op de vijfde positie reed maar inmiddels tegen een achterstand van ruim 3,5 seconde keek richting de kopgroep.

Ronde 7
Nog steeds Márquez die aan de leiding reed en het leek erop dat Dovizioso en Rins moeite hadden met het vinden van de juiste plaats om aan te vallen. Ook zou het einde race zijn voor Hafizh Syahrin. De Maleisiër schoof zijn Red Bull KTM Tech 3 machine onderuit bij het ingaan van bocht 10 (Kevin Schwantz corner) maar bleef ongedeerd.

Ronde 8
Crutchlow nam de vijfde positie over van Rossi maar de Brit reed ruim vier seconden achter Miller op de vierde plaats waardoor er weinig kans was op verbetering.

Ronde 10
Het verschil tussen Márquez en Dovizioso bleef zo rond de halve seconde steken. Ook Rins moest enkele tienden toegeven aan de Mission Winnow Ducati coureur terwijl Miller daarachter zichtbaar moeite had om het tempo van de drie coureurs voor hem te volgen.

Ronde 12
Een flinke waarschuwing voor Márquez. De Spanjaard verliest de voorkant van zijn Honda RC213V ter hoogte van bocht 10 (Kevin Schwantz corner) maar weet deze op geheel karakteristieke wijze overeind te houden. Ondanks dat lijkt Dovizioso het beste van zijn banden te hebben gebruikt aangezien Márquez zijn voorsprong uitbouwt naar een seconde.

Ronde 14
Dovizioso verloor veel terrein op Márquez en keek inmiddels naar een achterstand van ruim twee seconden. Hierdoor leek het erop dat de huidig wereldkampioen wederom op overtuigende wijze naar de overwinning kon rijden.

Ronde 16
Márquez was vertrokken maar Rins kwam langzaam maar zeker dichterbij Dovizioso. Ook Miller had nog kansen op een podiumfinish en probeerde aan te haken bij de Suzuki coureur. Crutchlow reed een eenzame race op de vijfde plaats, net als Rossi op de zesde plaats. Verder hadden ook Quartararó en Petrucci weinig uit te vechten op de zevende en achtste plaats terwijl Pol Esparagaró op de negende plaats bezoek kreeg van Takaaki Nakagami.

Ronde 19
De voorsprong van Márquez bedroeg zo’n drie seconden waardoor hij op weg was naar wederom een overwinning. Dovizioso was weggereden van Rins en Miller die op hun beurt in een flink duel verwikkeld waren voor de laatste podiumplaats.

Ronde 20
Bij het ingaan van de laatste ronde had Márquez een marge van ruim drie seconden. De Spanjaard bleef foutloos waardoor hij de zesde overwinning van het seizoen behaalde en wederom zijn voorsprong in het kampioenschap uit wist te bouwen. Dovizioso kwam als tweede over de streep om daarmee zijn eerste podiumfinish sinds Mugello te behalen. Miller rekende af met Rins en finishte daarmee voor de tweede keer dit seizoen op het podium. Rins kon het tempo in de slotfase niet meer volgen en moest genoegen nemen met de vierde plaats. Crutchlow finishte een seconde daarachter op de vijfde positie met Rossi daar drie seconden achter. Quartararó werd de beste MotoGP rookie op de zevende plaats  met daarachter Petrucci, Nakagami en Viñales in de top tien.

Uitslag race:

Pos. Rider Team Time / Gap
1 Marc MARQUEZ Repsol Honda Team 39’24.430
2 Andrea DOVIZIOSO Ducati Team 2.452
3 Jack MILLER Pramac Racing 3.497
4 Alex RINS Team SUZUKI ECSTAR 4.858
5 Cal CRUTCHLOW LCR Honda CASTROL 6.007
6 Valentino ROSSI Monster Energy Yamaha MotoGP 9.083
7 Fabio QUARTARARO Petronas Yamaha SRT 12.092
8 Danilo PETRUCCI Ducati Team 13.976
9 Takaaki NAKAGAMI LCR Honda IDEMITSU 15.724
10 Maverick VIÑALES Monster Energy Yamaha MotoGP 16.558
11 Pol ESPARGARO Red Bull KTM Factory Racing 18.234
12 Francesco BAGNAIA Pramac Racing 19.738
13 Miguel OLIVEIRA Red Bull KTM Tech 3 22.539
14 Johann ZARCO Red Bull KTM Factory Racing 30.459
15 Stefan BRADL Repsol Honda Team 30.500
16 Tito RABAT Reale Avintia Racing 30.755
17 Andrea IANNONE Aprilia Racing Team Gresini 37.170
18 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Team Gresini 37.343
19 Karel ABRAHAM Reale Avintia Racing 44.296
20 Sylvain GUINTOLI Team SUZUKI ECSTAR 48.938
Not Classified
Hafizh SYAHRIN Red Bull KTM Tech 3 14 Laps
Franco MORBIDELLI Petronas Yamaha SRT 0 Lap
Joan MIR Team SUZUKI ECSTAR 0 Lap

Bron: motogp.com, raceport.nl, lcr.mc