Menu

Goede eerste dag voor Crutchlow in Aragon

20 september 2019 - Laatste nieuws
Goede eerste dag voor Crutchlow in Aragon

Vrijdagmiddag om 14:10 uur ging de tweede vrije training voor de MotoGP klasse van start op MotorLand Aragón in Spanje. De bewolking was nog steeds aanwezig boven het pas tien jaar oude circuit maar de zon deed zijn best om er doorheen te schijnen. De buitentemperatuur bedroeg ruim 27°C en de asfalttemperatuur was zo’n 42°C. Marc Márquez trok in de eerste vrije training alle aandacht naar zich toe om de concurrentie met ruim 1,6 seconde achter zich te laten. Repsol Honda teammanager Alberto Puig sprak bij aanvang met MotoGP.com pit-lane reporter Simon Crafar en vertelde dat de zevenvoudig wereldkampioen dit weekend anders aanpakte dan gebruikelijk. Vanwege de slechte weersverwachtingen op zaterdagochtend moesten de coureurs al in de eerste twee vrije trainingen uitmaken wie er in de gecombineerde top tien zouden staan wat rechtstreekse deelname aan Q2 oplevert. Márquez besloot om dus al in FP1 een zachte band te laten monteren en een snelle rondetijd te rijden zodat hij in de tweede vrije training volledig gebruik kon maken van de beschikbare rijtijd en daardoor de race optimaal kon voorbereiden. Ook bestaat de kans dat er zondag tijdens de racedag enkele druppels zullen vallen. Na een kwartier was het echter opnieuw Márquez die ruim een halve seconde sneller was dan thuisrijder Alex Rins en Jack Miller. Fabio Quartararó had op dat moment de vierde tijd in handen terwijl ook Aleix Espargaró en Franco Morbidelli een goede indruk maakten en Valentino Rossi, na een zeer teleurstellende FP1, verder naar voren kwam. Er werden veel verschillende soorten Michelin banden geprobeerd maar met name met de hard-compound voor- en achterbanden waren veel coureurs onderweg. Ook leken er veel coureurs voorkeur te hebben voor de medium-compound voorband; Michelin Motorsport Director Piero Taramasso vertelde dat alle bandencompounds het de gehele race uit zouden kunnen houden. Márquez liet niets aan het toeval over en reed een lange run met de soft-compound achterband: hiermee won hij de race vorig jaar. Met iets meer dan een kwartier te gaan was er toch een waarschuwing voor de leider in het kampioenschap aangezien hij de eerste MotoGP crasher van de dag werd. Bij het ingaan van bocht 8, de omgedraaide ‘Corkscrew’, verloor Márquez de voorkant van zijn Honda RC213V. De 26-jarige coureur deed er zichtbaar alles aan om de machine overeind te houden maar slaagde er niet in. Márquez zelf bleef ongedeerd maar de Honda was dusdanig beschadigd dat hij achterop een scooter moest terugkeren naar de pitbox om daar met de tweede machine de baan weer op te gaan. De persoon bij wie hij achterop de scooter terugkeerde naar de pits was niemand minder dan de vader van Andrea Dovizioso. Met iets minder dan tien minuten te gaan ging de rest van de coureurs de baan op met een nieuwe set banden om daarmee de aanval te plaatsen op een rondetijd in de top tien. Net als op het Misano World Circuit Marco Simoncelli waren de Yamaha’s sterk waarbij thuisrijder Maverick Viñales met een 1’48.014 de snelste rondetijd van de sessie noteerde voor Valentino Rossi en Fabio Quartararó. Márquez kwam zonder gebruik te maken van een zachte band naar de vierde tijd voor de wederom sterk rijdende Pol Espargaró en Jack Miller. Daarachter maakten Cal Crutchlow, Andrea Dovizioso, Joan Mir en Aleix Espargaró de top tien compleet waardoor het erop lijkt dat, vanwege de verwachte weersomstandigheden, deze coureurs rechtstreeks naar Q2 mogen. Alle zes fabrikanten waren in deze top tien vertegenwoordigd. Opmerkelijke namen die buiten de top tien geklasseerd stonden waren Alex Rins, Danilo Petrucci en Franco Morbidelli. Dankzij zijn 1’46.869, gereden in FP1, is Márquez nog steeds ruim 1,1 seconde sneller dan de concurrentie en sluit hij de eerste dag op MotorLand Aragón af als snelste.

Tijden FP2:

Pos Rider Team Fastest lap
1 Maverick VIÑALES Monster Energy Yamaha MotoGP 1’48.014
2 Valentino ROSSI Monster Energy Yamaha MotoGP 1’48.071
3 Fabio QUARTARARO Petronas Yamaha SRT 1’48.117
4 Marc MARQUEZ Repsol Honda Team 1’48.204
5 Pol ESPARGARO Red Bull KTM Factory Racing 1’48.392
6 Jack MILLER Pramac Racing 1’48.442
7 Cal CRUTCHLOW LCR Honda CASTROL 1’48.450
8 Andrea DOVIZIOSO Ducati Team 1’48.477
9 Joan MIR Team SUZUKI ECSTAR 1’48.641
10 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Team Gresini 1’48.704
11 Alex RINS Team SUZUKI ECSTAR 1’48.737
12 Danilo PETRUCCI Ducati Team 1’48.873
13 Takaaki NAKAGAMI LCR Honda IDEMITSU 1’48.923
14 Franco MORBIDELLI Petronas Yamaha SRT 1’49.104
15 Andrea IANNONE Aprilia Racing Team Gresini 1’49.236
16 Tito RABAT Reale Avintia Racing 1’49.304
17 Mika KALLIO Red Bull KTM Factory Racing 1’49.342
18 Miguel OLIVEIRA Red Bull KTM Tech 3 1’49.425
19 Hafizh SYAHRIN Red Bull KTM Tech 3 1’49.626
20 Jorge LORENZO Repsol Honda Team 1’49.710
21 Francesco BAGNAIA Pramac Racing 1’49.821
22 Karel ABRAHAM Reale Avintia Racing 1’49.903
23 Bradley SMITH Aprilia Racing Team 1’50.164

Bron: motogp.com, racesport.nl, lcr.mc