Menu

Crutchlow: “vreemde dag vandaag”

23 september 2022 - Laatste nieuws
Crutchlow: “vreemde dag vandaag”

Vrijdag om 15:05 uur lokale tijd, 08:05 uur Nederlandse tijd begon de 75-minuten durende eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het Mobility Resort Motegi in Japan. Omdat er maar één sessie gepland stond op vrijdag was deze een halfuur langer dan gebruikelijk. Dit weekend is Tetsuta Nagashima erbij als wildcard namens HRC. De Moto2 racewinnaar verricht sinds 2021 veel testwerk voor de Japanse fabrikant en was vorige maand één van de coureurs die de Suzuka 8 Hours race wist te winnen voor Honda waardoor hij dit wildcard optreden als dank heeft gekregen. Daarnaast is ook landgenoot Takuya Tsuda van de partij, hij zou eerst als wildcard optreden op de Suzuki GSX-RR maar treedt dit weekend op als vervanger van de geblesseerde Joan Mir. Het zal een lastig weekend worden voor Fabio Quartararó en vooral Takaaki Nakagami. De Fransman liep flinke brandwonden op bij de crash van afgelopen zondag op Motorland Aragón doordat zijn motorpak open was gegaan en zal daar ongetwijfeld veel hinder van ondervinden. De Japanner liep peesschade op aan zijn rechterringvinger en pink als gevolg van zijn crash en is daar op maandag in Barcelona aan geopereerd, voorafgaand aan zijn thuisrace gaf de LCR Honda Idemitsu coureur aan dat het een zeer lastig weekend gaat worden. De meeste coureurs gingen de baan op met medium-compound voor- en achterbanden om hun eerste ronden sinds 2019 te rijden op het Mobility Resort Motegi. Er hing veel bewolking boven het Japanse circuit en tijdens de Moto2 sessie had het al even geregend, echter was het met een buitentemperatuur van 25°C wel aangenaam. Het werd al gauw duidelijk dat met name de voorband niet hard genoeg was op het veeleisende circuit waardoor de meerderheid overstapte naar de hard-compound. Suzuki kwam in deze sessie met een nieuwe aerodynamische toevoeging op hun machine. In navolging van Ducati had ook de Japanse fabrikant nu ‘vleugels’ op de achterkant van de GSX-RR gemonteerd voor meer stabiliteit bij het aanremmen. Nadat de coureurs de eerste 45-minuten hadden gebruikt om te werken aan de afstelling werden de eerste soft-compound banden met nog een halfuur op de klok al gemonteerd. Vanwege de bewolking en de weersverwachtingen voor zaterdag wilden de meeste coureurs het niet riskeren en gingen ze al gauw op jacht naar een snelle rondetijd, met als doel een plaats in de top tien waarmee deelname aan Q2 is verzekerd. Alex Rins en Johann Zarco waren de eersten met een nieuwe soft-compound achterband maar het duurde niet lang voordat de rest volgde. Het was uiteindelijk Jack Miller die met een 1’44.509 de snelste rondetijd van de dag wist te rijden voor Ducati Lenovo teamgenoot Pecco Bagnaia en WK leider Fabio Quartararó. Aleix Espargaró sloot de dag af met de vierde rondetijd voor Luca Marini en Marc Márquez, verder stonden Pol Espargaró, Brad Binder, Miguel Oliveira en Maverick Viñales in de top tien geklasseerd. Als het zaterdagochtend in FP2 regent dan zijn dit de tien coureurs die al een plaats in Q2 hebben zeker gesteld. De verschillen waren wel erg klein in deze sessie. De top tien stond binnen 0,3 seconde, de eerste negentien coureurs waren minder dan één seconde van elkaar verwijderd. Crashes waren er in deze sessie nog voor de Japanse wildcard Tetsuta Nagashima, Enea Bastianini (bocht 5), Johann Zarco (bocht 7) en Darryn Binder (bocht 5). Alle vier coureurs waren ongedeerd. Cal Crutchlow, die enkele weken geleden nog getest had op Motegi met het 2023 materiaal, kwam tot een 17e tijd, op 0.678 seconde van P1,…

#35 Cal Crutchlow – P17 –

“Het was een beetje een vreemde dag vandaag; tot 3 uur ’s middags moeten wachten tot je aan de bak kunt, is niet echt ideaal. Maar ik denk dat ik niet de enige was die ongeduldig was om de baan op te gaan. Er werden al meteen snelle tijden gezet, erg indrukwekkend voor een eerste sessie. Het miezerde zelfs even een beetje, dus iedereen was flink aan het pushen om in de top 10 te komen. Het ziet er naar uit dat het morgen gaat regenen. Ik zat er wel goed bij, maar ik ben een beetje teleurgesteld dat het niet lukte om bij de eerste 10 te komen. Ik had namelijk het idee dat het wel erin zat. We hadden geen goed gevoel met de achterband in de laatste run. Ik zette een eerste snelle ronde van 1.44,2 neer, en ik wist waar we nog konden verbeteren. Maar de achterband werkte niet mee, hij voelde vreemd aan. Ik ging wel een beetje sneller, maar dat kwam puur door iets beter bochtenwerk. Het team heeft weer goed werk gedaan vandaag. Ik ben tevreden met het resultaat, maar we moeten proberen het probleem met de remmen te fixen. Bij het aanremmen van de bochten hadden we problemen om de snelheid eruit te halen. Eens kijken of we iets kunnen vinden morgen, als we nog een droge sessie hebben, maar daar ziet het niet echt naar uit. “

Tijden FP1

Bron: motogp.com, rnfracing.com, calcrutchlow35.nl